TEKNISK OCH FYSISK NIVÅ

För att det för dig som resenär ska bli enklare att hitta det du är ute efter är alla våra resor graderade utifrån resans tekniska nivå och dess fysiska nivå. Nedan kan du läsa mer om de olika nivåerna:

FYSISK FÖRMÅGA

TEKNISK FÖRMÅGA

LEVEL 1

Du kan trampa i genomsnitt 0,5 timme per dag under flera dagar i sträck och klättra upp till 200 höjdmeter på en dag. Din generella träning består av att cykla för skojs skull och eventuell annan träning.

LEVEL 2

Du kan trampa i genomsnitt 1,5 timmar per dag under flera dagar i sträck och klättra upp till 300 höjdmeter på en dag. Din generella träning består av att cykla för skojs skull och eventuell annan träning.

LEVEL 3

Du kan trampa i genomsnitt 2 timmar per dag under flera dagar i sträck. Du kan även hantera enstaka dagar som kräver 6 timmars trampande. Du hanterar hyfsat branta stigningar upp till 500 meter och 15 minuters hike-and-bike på en dag. Din generella träning består av att cykla för träning och skojs skull och eventuell annan träning.

LEVEL 4

Du kan trampa i genomsnitt 3,5 timmar om dagen under flera dagar i sträck. Du kan klättra hyfsat branta stigningar upp till 800 meter och 30 minuter hike-and-bike på en dag. Du tränar flera grenar av kondition- och styrketräning flera gånger i veckan.

LEVEL 5

Du kan trampa i genomsnitt 5 timmar om dagen under flera dagar i sträck. Du kan hantera branta ihållande stigningar upp till 1200 meter och 50 minuters hike-and-bike på en dag

LEVEL 1

Du är kan cykla i enkel terräng och släta stigar. Du kan kontrollera dina bromsar, din hastighet och din balans. Du kör gröna leder i en downhillpark. Rekommenderad utrustning: Hjälm, handskar, knäskydd, ryggskydd, armbågsskydd och heldämpad mountainbike. 

LEVEL 2

Du är bekväm i varierande terräng som kan innehålla t.ex. rötter och tighta trädpartier. Du kan kontrollera din balans upp och nedför på löst underlag, över stenar och rötter. Du kör blå leder i en downhillpark. Rekommenderad utrustning: Hjälm, handskar, knäskydd, ryggskydd, armbågsskydd och heldämpad mountainbike.

LEVEL 3

Du är erfaren och är bekväm i en stor variation av terräng med tighta trädpartier, lera, löst underlag och du vill prova mer utmanande terräng. Du kör röda leder i en downhillpark. Rekommenderad utrustning: Hjälm, handskar, knäskydd, ryggskydd, armbågsskydd och heldämpad mountainbike med längre slaglängd.

LEVEL 4

Du har flera års erfarenhet av cykling på alla typer av underlag i olika terränger. Du gillar att köra på smala stigar med tighta svängar och branta partier. Du kan klättra tekniska stigar och nedför hoppar du gärna när tillfälle ges. Du är självsäker på alla typer av underlag, i all terräng och exponering. Du kör svarta leder i en downhillpark. Rekommenderad utrustning: Hjälm, handskar, knäskydd, ryggskydd, armbågsskydd och heldämpad mountainbike med lång slaglängd.

LEVEL 5

Du är mer eller mindre professionell. Du leker dig nedför all terräng och i all exponering. Du kör dubbelsvarta leder i en downhillpark. Rekommenderad utrustning: Hjälm, handskar, knäskydd, ryggskydd, armbågsskydd och heldämpad mountainbike med lång slaglängd.

Stäng meny